Teorik olarak turboşarj (turbo) motorun çalışma ömrü boyunca çalışacak şekilde tasarlanmakta ve üretilmektedir. Ancak farklı kullanım koşulları ya da motorun farklı bölümlerindeki problemlerden dolayı turbo erken arızalanabilir.

Turbo arızalandığında yeni parça değişim maliyeti yüksek olmaktadır. Bu noktada turbonun arızasına göre turbo tamiri kullanıcı için uygun fiyatlı bir seçenek olabilir.

Turbo arızalandığında tamir edilebilmesi için öncelikle hasar durumunun tespit edilmesi gerekmektedir. Ayrıca arıza nedenleri belirlenmeli ve bu nedenler yeni ya da tamirli turbo araca monte edilmeden önce giderilmelidir.

Turbonun hasar durumu incelendikten sonra turboya yapılacak işlem belirlenmelidir. Bu işlemler basit sayılabilecek turbo temizliği ve bakımı olabileceği gibi, tüm parçalarının değişimini gerektirecek komple revizyon işlemi de olabilir. Hatta turbonun hasarı çok fazla ise turbonun sağlıklı şekilde tamiri mümkün olmayabilir.

Bu nedenle özellikle hasar kontrolü ve arıza nedenlerinin belirlenmesi, teknik bilgi ve deneyim gerektiren hassas bir süreçtir. Bu noktada PYM Otomotiv olarak, teknik bilgimiz, raporlama becerimiz ve yüksek kalite anlayışımız ile müşterilerimize hizmet vermekteyiz.

Turbo tamirini aşağıdaki şekilde açıklayabiliriz;

Öncelikle turbo revizyon işleminin özel ekipman ve makinalar kullanılarak, yetkin teknik personel ile yapılması gerektiğinin bilinmesi gerekmektedir. PYM Otomotiv olarak turbo revizyonu atölyeleri için gerekli makinaları geliştirip üretmekte, Ar&Ge çalışmaları ile geliştirdiğimiz makina ve ekipmanların Türkiye ve yurtdışına satışını da yapmaktayız. Mühendislik altyapımız ve bilimsel çalışmaya verdiğimiz önem sayesinde Türkiye’de turbo sektöründe makina geliştirip yurtiçine ve yurtdışına satış yapan tek firma olduğumuzu da vurgulamak isteriz.

Turboşarj revizyon aşamaları

  1. Hasar tespit işlemi
    Arızalı turboşarjın hasar durumu incelenir, değişmesi gereken parçalar belirlenir. Arıza nedeni kullanıcıya bildirilerek, turboşarj revizyonu sonrası araca takılmadan önce motorda yapılması gereken işlemler bildirilir.
  2. Turboşarjın parçalarına ayrılması
    Hasar tespit işlemi sırasında veya sonrasında turboşarj alt parçalarına ayrılır.
  3. Temizlik işlemi
    Turbo parçaları niteliklerine göre kumlama, yüksek basınçlı yıkama, ultrasonik temizleme cihazları kullanılarak temizlenir.
  4. Montaj işlemi
    Temizlenen parçalar görsel ve ölçüsel kontrol yapıldıktan sonra gerekirse yenileri ile değiştirilerek turboşarjın merkez gövdesi, iç parçaları ve tüm dönen parçalar ile birlikte bir araya getirilir.
  5. Balans işlemi
    Merkez gövdenin balans işlemi yüksek hız balans makinası kullanılarak yapılır. Balans işlemi turboşarjın sessiz çalışmasını sağlamasının yanında, türbin milinin dönmesi sırasında yataklarda oluşan dinamik kuvvetleri en düşük seviyeye indirerek turboşarj mili ve yataklarının uzun süre sağlıklı bir şekilde çalışmasını sağlar. Bu nedenle balans işlemi turbo tamirinin en önemli adımlarındandır.
  6. Gövdelerin toplanması
    Balans işlemi tamamlanan merkez gövde, türbin gövdesi ve kompresör gövdesi ile biraraya getirilerek toplanır.
  7. VNT mekanizması & Aktüatör kalibrasyonu
    Turbo araç üzerine takılacak şekilde toplandıktan sonra yapılan diğer kritik onarım adımıdır. Bu aşamada turbonun VNT mekanizması ve aktüatör kalibrasyonu fabrika ayarlarına uygun olarak yapılır. Bu adım doğru yapılmaz ise turbo araca takıldığında basınç ve çekiş problemleri, arıza ışığının yanması gibi problemler yaşanabilir. Buna ilave olarak bazı turbo modellerinde arıza ışığı yanmayacağı gibi çekişin iyileşmesi gibi durumlar olabilir. Kısa vadede problem gibi gözükmeyen bu durum, türbin milinin olması gerekenden daha hızlı dönmesi, türbin tarafında aşırı ısı oluşması gibi problemlere neden olarak turboşarjın belli süre sonra tekrar arızalanmasına neden olur. Bu nedenle balans işlemi kadar önemli olan bu kalibrasyon işlemi de turbo tamir prosesi içinde eksiksiz yapılmalıdır.
    PYM Otomotiv olarak VNT Mekanizması ve aktüatör kalibrasyonunu TÜBİTAK desteği ile geliştirdiğimiz TC VFB cihazımızla yapmaktayız. Bu cihaz ile turbo fabrika ayarlarına getirilmekte ve olası basınç ve çekiş problemleri giderilmektedir.
  8. Son Kontrol
    Kalibrasyonu yapılan turboşarj son kontrol işlemleri yapılarak, paketlenir. Kullanıcıya teslim edilir.